Van 4 P's (20e Eeuw) naar 4C's (21e Eeuw)
De traditionele P-denken staat onder druk, blijkt met name de afgelopen jaren. Ik ben na wat onderzoek op de 4 parallelle C's van Rober Lauterborn gestuit. In de basis hebben beiden McCarthy en Lauterborn het over vier gelijke zaken, echter vanuit twee totaal andere oogpunten: McCarthy bekijkt de zaken vanuit de producent Lauterborn bekijkt ze vanuit de consument In een aanbod-gerichte markt is het model van McCarthy beter dan dat van Lauterborn. Echter de markt veranderd, met name de afgelopen jaren in een vraag-gerichte markt. Vandaar denk ik dat de Marketing C's steeds beter toepasbaar gaan worden. Vandaar de verandering van P's naar C's: Product >> Consumenten Oplossing (Consumer solution) Prijs >> Kosten voor Consument (Cost to Consumer) Plaats >> Gemak (Convenience) Promotie >> Communicatie (Communication) Door vragen vanuit een consumenten oogpunt te stellen krijg je een beter beeld van de vraag. Het zijn immers duidelijkere vragen...
Reacties