De traditionele P-denken staat onder druk, blijkt met name de afgelopen jaren. Ik ben na wat onderzoek op de 4 parallelle C's van Rober Lauterborn gestuit. In de basis hebben beiden McCarthy en Lauterborn het over vier gelijke zaken, echter vanuit twee totaal andere oogpunten: McCarthy bekijkt de zaken vanuit de producent Lauterborn bekijkt ze vanuit de consument In een aanbod-gerichte markt is het model van McCarthy beter dan dat van Lauterborn. Echter de markt veranderd, met name de afgelopen jaren in een vraag-gerichte markt. Vandaar denk ik dat de Marketing C's steeds beter toepasbaar gaan worden. Vandaar de verandering van P's naar C's: Product >> Consumenten Oplossing (Consumer solution) Prijs >> Kosten voor Consument (Cost to Consumer) Plaats >> Gemak (Convenience) Promotie >> Communicatie (Communication) Door vragen vanuit een consumenten oogpunt te stellen krijg je een beter beeld van de vraag. Het zijn immers duidelijkere vragen...
Dit is misschien een hele gemene vraag, maar wees eens kritisch. Wat is het doel van uw website? Draagt uw website bij aan uw winst? Of kost uw website alleen maar geld? Voor 80% van ondernemers is hun website niet meer dan een digitale weergave van hun visitekaartje, wat kun je er aan doen.... veel.... Nee, ik ga u nu niet evrtellen hoe u uw website winstgevend kunt maken. Dat zou van start gaan aan de finnish zijn. Eerst moeten we hard en kritisch voor onszelf zijn. Stel uzelf deze, exacte, vraag: "Wat verwacht ik in godsnaam van mijn website?" Als uw antwoord: "Mijn website is een digitaal visitekaartje." is. Hoeft u niet verder te lezen. Maar begrijp wel dat een visitekaartje geen eerste contact is. Een visite kaartje is een geheugensteuntje, u heeft die persoon die uw visitekaartje heeft al eens gesproken. Uw website zou natuurlijk ook: "Mijn eerste contact met een potentiële klant" kunnen zijn. Is dat niet veel meer waard? Een eerste contact, een e...
Met het oog op online/website promotie en reclame, gebruik nooit pop-ups. Een banner is ook het randje maar wordt, net, geaccepteerd. Maar waarom? Niemand houdt er van om onderbroken te worden, we zijn het echter gewend. Meestal worden we onderbroken door reclames, maar op het internet is het onderbreken niet nodig. Mensen negeren (in het beste geval), of irriteren zich (in het slechste geval) aan de banners en pop-ups, ze hebben er immers niet om gevraagd. Het internet is een vraag gestuurde omgeving, niet geven wat wordt gevraagd is dus onzinnig. Het argument: "Ja maar, mensen willen nooit reclame zien." is overigens niet waar. Mensen willen uw boodschap zien als ze er naar op zoek zijn. Google begrijpt dit heel goed en heeft er zelfs beleid van gemaakt, relevante advertenties zijn namelijk goedkoper. Om even terug te komen op de pop-up, laat u graag iets of iemand in uw gezicht schreeuwen? Ik denk dat ik dat antwoord wel weet, maar misschien is dat wel een hele goede graad...
Reacties