Met het oog op online/website promotie en reclame, gebruik nooit pop-ups. Een banner is ook het randje maar wordt, net, geaccepteerd. Maar waarom? Niemand houdt er van om onderbroken te worden, we zijn het echter gewend. Meestal worden we onderbroken door reclames, maar op het internet is het onderbreken niet nodig. Mensen negeren (in het beste geval), of irriteren zich (in het slechste geval) aan de banners en pop-ups, ze hebben er immers niet om gevraagd. Het internet is een vraag gestuurde omgeving, niet geven wat wordt gevraagd is dus onzinnig. Het argument: "Ja maar, mensen willen nooit reclame zien." is overigens niet waar. Mensen willen uw boodschap zien als ze er naar op zoek zijn. Google begrijpt dit heel goed en heeft er zelfs beleid van gemaakt, relevante advertenties zijn namelijk goedkoper. Om even terug te komen op de pop-up, laat u graag iets of iemand in uw gezicht schreeuwen? Ik denk dat ik dat antwoord wel weet, maar misschien is dat wel een hele goede graad...
De traditionele P-denken staat onder druk, blijkt met name de afgelopen jaren. Ik ben na wat onderzoek op de 4 parallelle C's van Rober Lauterborn gestuit. In de basis hebben beiden McCarthy en Lauterborn het over vier gelijke zaken, echter vanuit twee totaal andere oogpunten: McCarthy bekijkt de zaken vanuit de producent Lauterborn bekijkt ze vanuit de consument In een aanbod-gerichte markt is het model van McCarthy beter dan dat van Lauterborn. Echter de markt veranderd, met name de afgelopen jaren in een vraag-gerichte markt. Vandaar denk ik dat de Marketing C's steeds beter toepasbaar gaan worden. Vandaar de verandering van P's naar C's: Product >> Consumenten Oplossing (Consumer solution) Prijs >> Kosten voor Consument (Cost to Consumer) Plaats >> Gemak (Convenience) Promotie >> Communicatie (Communication) Door vragen vanuit een consumenten oogpunt te stellen krijg je een beter beeld van de vraag. Het zijn immers duidelijkere vragen...
Enkele dagen geleden ben ik bij een regionale TV zender op bezoek geweest om de mogelijkheden van televisie reclames op die zender te onderzoeken. Na een gesprek met een vriendelijke dame, kreeg ik enkele minuten later een zogenaamde "media adviseur" aan de lijn. So far, so good echter bij onze eerste afspraak ging het helemaal mis. Ik was overtuigd van de waarde van de betreffende televisie zender, echter na het gesprek met de "Media Adviseur" totaal niet meer. De visie die deze persoon overbracht, klopte totaal niet met wat ik van de zender had mee gekregen. Daarbij vond ik de titel "Media Adviseur" compleet verkeerd voor deze betreffende persoon. Hij wist alleen iets te vertellen over de kracht van TV en deed neerbuigend over gedrukte en andere media. Zijn boodschap was: Andere media dan televisie zijn totaal niet effectief. Deze man had de titel "TV reclame verkoper" moeten hebben, want meer was hij absoluut niet. Ik weet dat het betreffende ...
Reacties