Van 4 P's (20e Eeuw) naar 4C's (21e Eeuw)
De traditionele P-denken staat onder druk, blijkt met name de afgelopen jaren. Ik ben na wat onderzoek op de 4 parallelle C's van Rober Lauterborn gestuit. In de basis hebben beiden McCarthy en Lauterborn het over vier gelijke zaken, echter vanuit twee totaal andere oogpunten:
Vandaar de verandering van P's naar C's:
Product >> Consumenten Oplossing (Consumer solution)
Prijs >> Kosten voor Consument (Cost to Consumer)
Plaats >> Gemak (Convenience)
Promotie >> Communicatie (Communication)
Door vragen vanuit een consumenten oogpunt te stellen krijg je een beter beeld van de vraag. Het zijn immers duidelijkere vragen...
- McCarthy bekijkt de zaken vanuit de producent
- Lauterborn bekijkt ze vanuit de consument
Vandaar de verandering van P's naar C's:
Product >> Consumenten Oplossing (Consumer solution)
Prijs >> Kosten voor Consument (Cost to Consumer)
Plaats >> Gemak (Convenience)
Promotie >> Communicatie (Communication)
Door vragen vanuit een consumenten oogpunt te stellen krijg je een beter beeld van de vraag. Het zijn immers duidelijkere vragen...
Reacties