Van 4 P's (20e Eeuw) naar 4C's (21e Eeuw)

De traditionele P-denken staat onder druk, blijkt met name de afgelopen jaren. Ik ben na wat onderzoek op de 4 parallelle C's van Rober Lauterborn gestuit. In de basis hebben beiden McCarthy en Lauterborn het over vier gelijke zaken, echter vanuit twee totaal andere oogpunten:
  • McCarthy bekijkt de zaken vanuit de producent
  • Lauterborn bekijkt ze vanuit de consument
In een aanbod-gerichte markt is het model van McCarthy beter dan dat van Lauterborn. Echter de markt veranderd, met name de afgelopen jaren in een vraag-gerichte markt. Vandaar denk ik dat de Marketing C's steeds beter toepasbaar gaan worden.
Vandaar de verandering van P's naar C's:
Product >> Consumenten Oplossing (Consumer solution)
Prijs >> Kosten voor Consument (Cost to Consumer)
Plaats >> Gemak (Convenience)
Promotie >> Communicatie (Communication)
Door vragen vanuit een consumenten oogpunt te stellen krijg je een beter beeld van de vraag. Het zijn immers duidelijkere vragen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom pop-ups niet werken

Delen we de leugen?

Pinkpop, Ideevorming & Je Publiek.