Marketing is geen promotie! Marketing is bedrijfsvoering!

Persoonlijk vind ik het ongelofelijk hoeveel mensen denken dat marketing gelijk is aan promotie. Terwijl iedereen hoort te weten dat Promotie maar een onderdeel van Marketing is. Om het toch maar weer eens gezegd te hebben Marketing bestaat uit enkele onderdelen, ik ga niet bepalen welke echter deze vier in ieder geval:
  • Prijs
Je prijs is in eerste instantie wat je inkomsten genereert maar is tegelijk een krachtig marketing instrument. Je kunt namelijk de goedkoopste willen zijn. Dit zal echter direct invloed hebben op je imago en op de andere onderdelen om zowel financiele als marketing redenen.
  • Product
Wat je verkoopt, dit kan letterlijk alles zijn. Er is 1 kritiek punt, "het moet van waarde zijn voor jou doelgroep".
  • Personeel
Je personeel is het gezicht van je onderneming en daarom ontzettend belangrijk om goed over na te denken. Je kunt kiezen voor relatief beter betaald personeel dat goed opgeleid is en verstand van zaken heeft. Wat meteen invloed heeft of de andere onderdelen van je marketing mix.
  • Promotie
De volgende vragen staat hier centraal:"Hoe profileer ik mezelf bij mijn doelgroep?" "Hoe zorg ik ervoor dat mijn doelgroep in mij geinteresseert raakt?" en de belangrijkste "Hoe zorg ik ervoor dat ze bij mij kopen?"

Wat tegenwoordig het vreemde is dat veel ondernemingen zich voornamelijk laten leiden (en daardoor lijden) door de accountant. Nu is het vervelende dat een accountant alleen op centen en cijfers let en als er in de geschiedenis één ding is bewezen dat cijfers niet zalig makend zijn.

Lees dus altijd voor het gebruik van een accountant in je bedrijfsvoering goed de bijsluiter. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Voor een goed en gezond bedrijf is een goede mix nodig. Een goede mix van ondernemerschap, creativiteit en cijfers (nee, de accountant is niet enkel slecht) maar ook een goede marketing mix!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom pop-ups niet werken

Van 4 P's (20e Eeuw) naar 4C's (21e Eeuw)

Delen we de leugen?