Pinkpop, Ideevorming & Je Publiek.

30, 31 mei en 1 juni 2008 ben ik naar de 39e editie van Pinkpop geweest en ik baal een beetje. Ik had me zo voorgenomen niet bezig te zijn met PromotieMarketing.nl of welk ander bedrijf dan ook. Maar het lukte gewoon niet! Ik kwam samen met een vriend op 1001 nieuwe ideeën en mogelijkheden. Van ontwerpen tot drank koel methodes. Dit weekend heb ik wel wat geleerd ik zou dit toch graag met jou willen delen.

De beste ideeën ontstaan wanneer je iets anders dan normaal doet, ben dus niet bang om iets geks te doen.

Zoveel mensen zijn bang om “niet normaal te zijn”, het management van een bedrijf heeft hier ook last van. Want pas op, dadelijk val ik op. Anders valt op, anders spreekt aan of niet. Als je iemand een “grijze muis” noemt vindt je hem of haar saai, te gewoon. Maar waarom willen we met zijn alleen grijze muizen zijn. Ook qua promotie en reclame!

Laten we Pinkpop eens als voorbeeld nemen. Pinkpop is niet voor iedereen! Pinkpop heeft redelijk wat psychische obstakels om zich heen en toch komen er 180.000 mensen naar toe, 94.000 unieke bezoekers.

In 2004 richtte Pinkpop zich op iedereen, met artiesten als de Sugababes en N*E*R*D* in de line-up. Het werd een fiasco van epische proporties!

Een festival als Pinkpop, met zijn toen 35 jaar historie haalde nog geen 20.000 bezoekers dat weekend. Lag het aan de line-up? Volgens de top 40 niet, die betreffende editie had zo veel hit artiesten dat kon eigenlijk niet fout gaan, toch? Waar de organisatie dat jaar geen rekening mee had gehouden was dat er andere obstakels waren te overwinnen voor de nieuwe bezoekers en er obstakels voor hun bestaande klanten werden opgeworpen. De line-up was niet de smaak van het “normale” publiek, dus kwamen ze niet. De potentiële nieuwe bezoekers wilden niet kamperen of zonder hun normale faciliteiten doen.

Dit jaar, 2008, was Pinkpop een succes van epische proporties, niet door voor iedereen te zijn. Maar door zich te beperken hun kern, de randen van de popcultuur, de massa volgde.

Dit jaar had elke dag een fantastische naam staan, iets waar de fanatiekelingen zeker voor zouden komen.

  • Vrijdag: Metallica, Rockgoden voor velen
  • Zaterdag: Foo Fighters, alternatieve pop idolen door een lid van het epische Nirvana
  • Zondag: Rage against the Machine, 1 van de eerste optreden van een comeback tour

De fanatiekelingen sleuren de anderen in hun enthousiasme mee, dus door je op fanatiekelingen te richten trek je meer mensen mee. Ben dus bij de selectie van je ideeën je er van bewust dat NIETS voor iedereen is! Je publiek (lees: doelgroep) is nooit iedereen. Je doelgroepen zijn de randen van je potentiële klanten. Zoek de randen dus op, val op en trek later terug naar het midden, maar ben nooit voor iedereen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom pop-ups niet werken

De Shock, Waarom Mag Ik Het Niet Zien?